ដំណឹងដ៏អស្ចារ្យសម្រាប់ហ្វេសប៊ុក: ឆ្នាំ 2018 បញ្ចប់។ ព័ត៌មានអាក្រក់: ឆ្នាំ 2019 ចាប់ផ្តើម។ នៅឆ្នាំនេះការសុំអភ័យទោសនឹងធ្វើឱ្យមានការទទួលខុសត្រូវ ហើយការនិយាយពីបទបញ្ជានឹងក្លាយទៅជាសកម្មភាព។ ប៉ុន្តែតើវាមានន័យយ៉ាងពិតប្រាកដមែនទេ? តើការផ្តន្ទាទោសអាចនឹងធ្ងន់ធ្ងរប៉ុនណា? នេះគឺជាអ្វីដែលអាចកើតឡើងចំពោះហ្វេសប៊ុកក្នុង រយៈពេល 12 ខែទៀត។
វាអាចនឹងទទួលការផាកពិន័យយ៉ាងច្រើន
គណៈកម្មការការពារទិន្នន័យរបស់អៀរឡង់ប្រកាសនៅខែធ្នូ ថាដោយសារតែ “ការរំលឹកជាច្រើន ពី Facebook” វាចាប់ផ្តើមការស៊ើបអង្កេត។ ផលប៉ះពាល់នៃបញ្ហានេះគឺមានសក្តានុពលខ្លាំង ណាស់ ហើយនិយតករកំពុងតែជម្រុញគាំទ្រដោយបទបញ្ញត្តិដែលត្រូវរចនាឡើងដើម្បីកាត់ បន្ថយក្រុមហ៊ុនដែលចាត់ទុកថាមិនរក្សាទិន្នន័យផ្ទាល់ខ្លួនឱ្យមានសុវត្ថិភាព។
លោក Kate Colleary ប្រធានសមាគមអ្នកឯកទេសសិទ្ធិឯកជនអន្តរជាតិពន្យល់ថា “ការផ្តោតអារម្មណ៍គឺផ្តោតទៅលើ វិធានការសុវត្ថិភាពដែលពួកគេមាន ហើយវិធីណាខ្លះដែលពួកគេមាន។ ហើយប្រសិនបើពួកគេ ខ្វះខាតនោះ វាទំនងជាខ្ញុំនឹងស្នើថានឹងមានការរកឃើញផ្នែករដ្ឋបាលមួយ។ ការរកឃើញរដ្ឋបាលនោះ – អាចនិយាយម្យ៉ាងទៀតថាសេចក្តីសម្រេចរបស់គណៈកម្មការការពារទិន្នន័យថាតើ Facebook ខុស ឬយ៉ាងណានោះអាចចំណាយប្រាក់យ៉ាងច្រើនដល់ហ្វេសប៊ុក។ ក្រោមច្បាប់គ្រប់គ្រងទិន្នន័យទូទៅ (GDPR) ដែលបង្កើតនៅ ខែ ឧសភា ក្រុមហ៊ុនអាចនឹងត្រូវពិន័យជាប្រាក់រហូតដល់ទៅ 4% នៃ ប្រាក់ចំណូលសកល។ សម្រាប់ហ្វេសប៊ុកដែលអាចមានច្រើនជាង 1,5 ពាន់លានដុល្លារ។
វាអាចនឹងត្រូវផាកពិន័យផ្សេងទៀត
ហើយវាប្រហែលជាមិនបញ្ចប់នៅទីនោះទេ។ ខណៈពេលដែលការសាកសួរត្រូវធ្វើឡើងនៅក្នុង ប្រទេស អៀរឡង់ គណៈកម្មការពាណិជ្ជកម្មសហព័ន្ធអាមេរិកក៏កំពុងពិនិត្យមើលនូវការប្រព្រឹត្ដរបស់ ហ្វេសប៊ុក ទាក់ទងនឹងកិច្ចព្រមព្រៀងដែលចុះហត្ថលេខាក្នុង ឆ្នាំ 2011។ ជាទូទៅឯកសារនេះ ធ្វើឱ្យក្រុមហ៊ុន Facebook សន្យាផ្តល់ការយល់ព្រមច្បាស់លាស់ និងត្រឹមត្រូវ ប្រសិនបើចង់ ប្រមូល និងចែករំលែកទិន្នន័យរបស់អ្នកប្រើប្រាស់។
ក្រុមហ៊ុនទទូចជាច្រើនដងថាខ្លួនគ្មាននរណា ប្រឆាំងនឹងកិច្ចព្រមព្រៀងនោះ ដែលត្រូវគេស្គាល់ថាជា “ក្រឹត្យស្តីពីការព្រមព្រៀង” ។ ទោះយ៉ាងណាក៏ដោយ FTC កំពុងពិនិត្យមើលកាន់តែជិត។ប្រសិនបើ Facebook ត្រូវរកឃើញថា ការរំលោភបំពានអាចជាការដាក់ទណ្ឌកម្ម – ការអនុម័ត យល់ព្រមត្រូវការ $ 40,000 ក្នុងមួយថ្ងៃក្នុងមួយករណី។ ការរំលោភនៅក្នុងករណីនេះអាចមានន័យថា “អ្នកប្រើ” ។
មានអ្នកប្រើប្រាស់ហ្វេសប៊ុកប្រហែល 80 លាននាក់ នៅក្នុងសហរដ្ឋអាមេរិក ប្រសិនបើ គិតជាទឹកប្រាក់ប្រហែល 3 សែនកោដិដុល្លារ។ ប៉ុន្តែវាមិនទំនងកើតឡើងទេ។ គោលបំណងរបស់ FTC គឺមិនត្រូវដាក់ក្រុមហ៊ុនអាមេរិកាំងឱ្យអស់ពីធុរកិច្ចទេ ប៉ុន្តែដើម្បីបំបាក់ទឹកចិត្តឥរិយាបថអាក្រក់។ ថ្លែងទៅកាន់កាសែត វ៉ាស៊ីនតោនប៉ុស្តិ៍ លោកសាស្ត្រាចារ្យ David Vladeck ដែលជាអតីតប្រធានផ្នែក ការពារអ្នកប្រើប្រាស់នៅ FTC និយាយថា ប្រហែលជានឹងមានផាកពិន័យដែលមានទឹកប្រាក់ 1 ពាន់លានដុល្លារ។ លោកប្រាប់កាសែតនេះថា: «ទីភ្នាក់ងារនេះនឹងបញ្ជូនសញ្ញាមួយ … ដែលថា ទីភ្នាក់ងារនេះនឹងចេញសេចក្តីសម្រេចរបស់ខ្លួនយ៉ាងម៉ត់ចត់។
Facebook អាចនឹងខាតបង់ខ្លាំង
ទស្សនៈមួយដែលហាក់ដូចជាមានការគាំទ្រពីអ្នកគាំទ្រ – នៅក្នុងបណ្តាប្រទេសផ្សេងៗនៅជុំវិញ ពិភពលោក គឺថាហ្វេសប៊ុកពេលនេះធំពេក និងមានឥទ្ធិពលខ្លាំងពេក។ លោក Mark Zuckerberg មានប្រសាសន៍ថា “យើងមានដៃគូប្រកួតប្រជែងជាច្រើនក្នុងអំឡុងពេលគាត់លេចមុខនៅមុខព្រឹទ្ធសភាកាលពីខែ មេសា ទោះបីជាគាត់ខកខានមិនដាក់ឈ្មោះក៏ដោយ។
ជាមួយ WhatsApp និង Instagram នៅក្នុង សៀវភៅរបស់ខ្លួនវាមិនមានជម្រើសពិតប្រាកដចំពោះ Facebook ទេ ហើយបើសិនជាមានមែននោះ ក្រុមហ៊ុនប្រហែលជានឹងទិញវា។ ហ្វេសប៊ុកជាសមាជិកថ្មីរបស់សហរដ្ឋអាមេរិកចង្អុលបង្ហាញថា ប្រហែលជាកំពុងរៀបចំខ្លួនសម្រាប់ការហៅក្រុមហ៊ុនដែលអាជីវកម្មរបស់ខ្លួនត្រូវបែងចែកទៅជា បំណែកតូចដោយជួលបុគ្គលិកជំនាញលើបញ្ហាប្រកួតប្រជែង។
ក្រុមយុទ្ធនាការមួយដែលមានសេរីភាពពីហ្វេសប៊ុកទាមទារឱ្យក្រុមហ៊ុននេះត្រូវបំបែកទៅ ជាបួនផ្នែក: បណ្តាញហ្វេសប៊ុកដ៏សំខាន់ WhatsApp, Instagram និង Facebook Messenger ។ លើសពីនេះទៅទៀតវាចង់ឱ្យវាកាន់តែងាយស្រួលក្នុងការបញ្ជូនទិន្នន័យរបស់យើងពីបណ្តាញមួយទៅបណ្តាញផ្សេងទៀតប្រសិនបើយើងចង់ផ្លាស់ទី។
Nick Clegg អាចជួយសង្រ្គោះថ្ងៃនេះ
អតីតនាយករដ្ឋមន្រ្តីអង់គ្លេស Nick Clegg នឹងចាប់ផ្តើមជាប្រធានទំនាក់ទំនងគមនាគមន៍របស់ Facebook នៅថ្ងៃណាមួយតាមដំណឹងនៃការតែងតាំងរបស់គាត់នៅក្នុងខែតុលា ឆ្នាំមុន។ ដោយលើក ឡើងពីកង្វះបទពិសោធន៏ក្នុងការចូលរួមរបស់ក្រុមហ៊ុនសាជីវកម្មមួយចំនួនអ្នកខ្លះឆ្ងល់ថាអ្វីជា លោក Clegg នឹងចូលរួមធ្វើនោះ។ អតីតមេដឹកនាំលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យសេរីចែករំលែកគំនិត របស់គាត់ជាមួយអ្នកកាសែតនៅឯប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយតាមប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយរបស់ Facebook ហើយ ផ្តោតជុំវិញឃ្លាមួយគឺ “សហការណ៍បទបញ្ជា” ។
គាត់ប្រាប់ខ្ញុំថាការងាររបស់គាត់គឺជាស្ពានមួយរវាងពិភពលោកដែលគាត់ស្គាល់ – នយោបាយ និងពិភពលោកដែលគាត់នឹងរស់នៅនាពេលឆាប់ៗ – Silicon Valley។ គាត់ចង់ធ្វើការជាមួយ រដ្ឋាភិបាលដើម្បីបង្កើតបទបញ្ជាដែលធ្វើឱ្យមានលក្ខណៈបច្ចេកទេស និងសីលធម៌។ លោក Ahmed Banafa អ្នកឯកទេសខាងភាពឯកជននៃសកលវិទ្យាល័យ San Jose State និយាយថា “វាមិនសមហេតុផលទេ” ។ “សភាគួរតែដំណើរការដោយឯករាជ្យពីព្រោះពួកគេកំពុងថែរក្សាពួកយើង: អ្នកប្រើ, ប្រជាពលរដ្ឋ។ មិនមែនក្រុមហ៊ុនទេ។ ”
វាអាចត្រូវកំណត់បទបញ្ជា (នាំយកបច្ចេកវិទ្យាដែលនៅសល់ទៅជាមួយវា)
លោក John Kennedy ព្រឹទ្ធសមាជិកអាមេរិកឱ្យដឹងថា លោក Mark Zuckerberg នៅខែមេសា ថ្លែងថា: «ខ្ញុំមិនចង់ឱ្យមានការបោះឆ្នោតដើម្បីគ្រប់គ្រងហ្វេសប៊ុកទេ»។ “ប៉ុន្តែតាមព្រះ ខ្ញុំនឹងធ្វើវា។ វាអាស្រ័យលើអ្នក … កិច្ចព្រមព្រៀងរបស់អ្នកប្រើ។ ” មានន័យនៅទីក្រុងវ៉ាស៊ីនតោនថាពេលវេលាគឺសម្រាប់ហ្វេសប៊ុកដើម្បីបង្ហាញថាវាមានសមត្ថភាពដោះស្រាយបញ្ហារបស់ខ្លួនដោយខ្លួនឯង។ ហើយហ្វេសប៊ុកនិយាយម្តងហើយម្តងទៀតថា វាមាន លក្ខណៈទូលំទូលាយចំពោះបទបញ្ជាដែលវែងឆ្ងាយវាជាបទបញ្ជាត្រឹមត្រូវដែលមិនប៉ះពាល់ដល់ សមត្ថភាពរបស់យើងក្នុងការទំនាក់ទំនងដោយសេរីតាមអ៊ិនធរណេត។
ដូច្នេះអ្វីទៅដែលអាចធ្វើក្លាយជាបទបញ្ជានៅឆ្នាំ 2019 នោះមើលទៅ? ឯកសារគោលនយោបាយ មួយមកពីព្រឹទ្ធសមាជិកប្រជាធិបតេយ្យលោក Mark Warner ដែលជាអនុប្រធានគណកម្មាធិការ ស៊ើបការណ៍របស់ព្រឹទ្ធសភាប្រហែលជាមានអំណះអំណាងដ៏សមស្របបំផុតសម្រាប់អ្វីដែលអាចកើតឡើង។ ជាទូទៅសមាជិកព្រឹទ្ធសភា Warner ចង់បង្ខំឱ្យបណ្តាញបើកទូលាយដោយខ្លួនឯងដើម្បីធ្វើ សវនកម្មដោយបណ្ឌិតសភាផ្តល់នូវទិន្នន័យល្អប្រសើរជាងមុនដើម្បីឱ្យប្រជាជនអាចផ្លាស់ប្តូរពីសេវា កម្មមួយទៅកន្លែងបន្ទាប់ហើយផ្តល់នូវការបង្ហាញឱ្យទូលំទូលាយអំពីទិន្នន័យផ្ទាល់ខ្លួនត្រូវរក្សាទុកអ្វីដែលវាត្រូវប្រើប្រាស់សម្រាប់នរណា និងប្រើដោយនរណា។
សូមចងចាំថាវិធានការទាំងនេះមិនត្រឹមតែប៉ះពាល់ដល់ហ្វេសប៊ុកប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែគ្រប់វេទិកាទាំងអស់ ដែលប្រើទិន្នន័យផ្ទាល់ខ្លួន – Google និងមិត្តភក្តិនឹងត្រូវគេមើលយ៉ាងជិតស្និទ្ធ។ រហូតមកដល់ពេលនេះហ្វេសប៊ុកនិយាយថាវាគាំទ្រច្បាប់ស្តីអំពីពត៌មានច្បាប់ដែលនឹងបង្ខំឱ្យ គេហទំព័រដាក់សារសំខាន់ៗអំពីប្រភពថវិកានៃការផ្សាយពាណិជ្ជកម្មដែលមានមូលដ្ឋានលើបញ្ហា។ នោះនឹងជាជំហានដំបូងល្អមួយ ប៉ុន្តែវានឹងមិនគ្រប់គ្រាន់ទេ។ សមាជិកសភានៅសហរដ្ឋអាមេរិកកំពុង សម្លឹងមើល GDPR របស់អឺរ៉ុបហើយគិតថា: “វាអាចធ្វើ” ។
មនុស្សអាចឈប់ប្រើ Facebook ច្រើន
ហ្វេសប៊ុកនៅតែរីកចម្រើន ប៉ុន្តែមិនមែននៅកន្លែងដែលរឿងអាស្រូវទាំងនេះប៉ះទង្គិចខ្លាំងទេ។ នៅសហរដ្ឋអាមេរិកពេលដែលកំពុងសម្លឹងមើលអ្នកប្រើប្រាស់ប្រចាំថ្ងៃហ្វេសប៊ុកមិនរីកចម្រើននៅត្រីមាសទីបី ហើយនៅអឺរ៉ុបចំនួនពិតប្រាកដធ្លាក់ចុះ។ អាចបន្តវាទេ? តើវាអាចកាន់តែអាក្រក់ ទៅ ៗ ឬ?
ជាធម្មតាមនុស្សកាន់តែច្រើនឡើង ៗ កំពុងតែចែករំលែកនៅលើបណ្តាញសង្គមតាមរយៈ វិធីធម្មជាតិដែលពួកគេបោះជំហានចេញពីហ្វេសប៊ុក។ ប្រសិនបើពួកគេមិនលុបគណនីរបស់ពួកគេទាំងស្រុងនោះពួកគេកំពុងលុបកម្មវិធីរបស់ក្រុមហ៊ុនចេញពីទូរស័ព្ទរបស់ពួកគេ។ ប៉ុន្តែយើងនឹងមិនដឹងច្បាស់លាស់ទេ រហូតដល់ 30 ខែមករា នៅពេលដែល ក្រុមហ៊ុនប្រកាសពីការរកប្រាក់ចំណូលបន្ទាប់របស់ខ្លួនជាមួយវាធ្វើបច្ចុប្បន្នភាពស្ថិតិនៃការប្រើប្រាស់។ នៅក្នុងការស្ទង់មតិមួយដែលមានអ្នកប្រើហ្វេសប៊ុកចំនួន 1.000 នាក់ ធ្វើឡើងដោយក្រុមហ៊ុន វិភាគ នៅខែមេសា ឆ្នាំ 2018 បន្ទាប់ពីរឿងអាស្រូវរបស់ Cambridge Analytica តែមុនពេលទិន្នន័យ មួយចំនួនរំលោភបំពាន – 31% និយាយថាពួកគេនឹងប្រើ Facebook តិចក្នុងពេលអនាគត យើងនឹងឃើញ៕
ប្រភព៖