ថ្មីៗនេះ កម្មវិធីហ្វេសប៊ុកចាប់ផ្តើមរកពិន្ទុរបស់ខ្លួននៅលើមាត្រដ្ឋានគួរឱ្យទុកចិត្តមួយ។ កាសែតវ៉ាស៊ីនតោនប៉ុស្តិ៍បង្ហាញថាបណ្តាញសង្គមបង្កើតប្រព័ន្ធនេះក្នុងឆ្នាំកន្លងទៅ។ ក្រុមហ៊ុនបច្ចេកវិទ្យាមួយនេះ និយាយថាវាត្រូវបានបង្កើតឡើងដើម្បីជួយរៀបចំរបាយការណ៍ព័ត៌មានក្លែងក្លាយនៅលើវេទិការបស់ខ្លួនប៉ុន្តែមិនបង្ហាញពីរបៀបគណនាឬដែនកំណត់នៃការប្រើប្រាស់របស់វា។ អ្នករិះគន់មានការព្រួយបារម្ភថាអ្នកប្រើប្រាស់មិនមានវិធីច្បាស់លាស់ដើម្បីទទួលបានចំណាត់ថ្នាក់របស់ពួកគេ។ BBC យល់ថាបច្ចុប្បន្ននេះមានតែក្រុមព័ត៌មានមិនពិតរបស់ហ្វេសប៊ុកប៉ុណ្ណោះដែលប្រើការវាស់វែង។
ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយក្រុមហ៊ុនបច្ចេកវិទ្យាជំទាស់ទៅនឹងអ្វីដែលត្រូវគេពណ៌នានេះ។ អ្នកនាំពាក្យម្នាក់និយាយថា “គំនិតដែលថាយើងមានពិន្ទុ” កេរ្តិ៍ឈ្មោះ “សម្រាប់អ្នកដែលប្រើហ្វេសប៊ុកគឺខុសធម្មតាហើយចំណងជើងនៅវ៉ាស៊ីនតោនប៉ុស្តិ៍បាននាំឱ្យមានការយល់ច្រឡំ។ “អ្វីដែលយើងកំពុងធ្វើគឺយើងបង្កើតដំណើរការមួយដើម្បីការពារប្រឆាំងនឹងមនុស្សក្លែងក្លាយ។ ហេតុផលដែលយើងធ្វើនេះគឺត្រូវប្រាកដថាការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងការផ្សាយរបស់យើងគឺមានប្រសិទ្ធភាពបំផុត។ ”
ការពិនិត្យមើលការពិត
របាយការណ៍របស់វ៉ាស៊ីនតោនប៉ុស្តិ៍មានមូលដ្ឋាននៅលើបទសម្ភាសមួយជាមួយនាយកប្រតិបត្តិ Facebook លោក Tessa Lyons អំពីការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹង “ព័ត៌មានមិនពិត” ។ វាបានរាយការណ៍ថាគាត់និយាយថា វាត្រូវបង្កើតឡើងដើម្បីធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងនូវគ្រោងការណ៍ពិនិត្យមើលការពិតដែលចាប់ផ្តើមនៅឆ្នាំ 2016 ដែលក្នុងនោះការបង្ហោះរបស់អ្នកប្រើហ្វេសប៊ុកមិនពិតត្រូវបញ្ជូនទៅឱ្យភាគីទីបីដើម្បីសម្រេចថាតើពួកគេគួរតែបង្ហាញខ្លួនក្នុងព័ត៌មានរបស់អ្នកដទៃ ឬអត់។ ហ្វេសប៊ុកសុំអភ័យទោសចំពោះការរារាំងវីដេអូរបស់សាកលវិទ្យាល័យ Prager ។ សវនាការបង្ហាញពីគោលនយោបាយ “ក្លែងក្លាយ” របស់វេទិកានៅលើកម្មវិធី Facebook។ ហ្វេសប៊ុកនឹងមិនលុបចោលនូវព័ត៌មានក្លែងក្លាយនោះទេប៉ុន្តែវានឹងធ្វើការកាត់បន្ថយដើម្បីឱ្យប្រព័ន្ធមានប្រសិទ្ធិភាព គាត់ពន្យល់ថា ក្រុមរបស់គាត់ចង់ដឹងថាតើជនណាដែលគួរឱ្យទុកចិត្តបាន។ អ្នកស្រីលីយ៉ុនពន្យល់ថា: «មនុស្សជាច្រើនតែងតែរាយការណ៍អំពីអ្វីដែលពួកគេគ្រាន់ តែមិនយល់ស្របជាមួយនឹងរឿងនោះ»។ BBC យល់ថាការនេះត្រូវគណនាដោយផ្នែកមួយដោយទាក់ទងទៅនឹងរបាយការណ៍ព័ត៌មានក្លែងក្លាយជាមួយនឹងការសម្រេចចិត្តចុងក្រោយរបស់អ្នកត្រួតពិនិត្យការពិតឯករាជ្យ។ ប៉ុន្ដែកាសែតវ៉ាស៊ីនតោនប៉ុស្តិ៍និយាយថាលោកស្រីលីយ៉ុងបដិសេធមិននិយាយថា តើសញ្ញាណាមួយផ្សេងទៀតកំពុងត្រូវគេប្រើប្រាស់ដើម្បីចៀសវាងការបញ្ឈប់តួអង្គអាក្រក់អំពីរបៀបគ្រប់គ្រងប្រព័ន្ធនោះទេ។
‘ដោយស្វ័យប្រវត្តិ និងភាពមិនច្បាស់លាស់‘
ហ្វេសប៊ុកគឺនៅឆ្ងាយពីការក្លាយជាក្រុមហ៊ុនបច្ចេកវិទ្យាដំបូងគេដែលផ្តល់ពិន្ទុដោយអ្នកប្រើប្រាស់ ឯកជន។ Uber បានផ្តល់ចំណាត់ថ្នាក់ដល់អតិថិជនរបស់ខ្លួនជាយូរមកហើយ តាមសញ្ញាសម្គាល់ របស់អ្នកប្រើប្រាស់នីមួយៗ។ ប៉ុន្តែដើមឡើយវាតម្រូវឱ្យអតិថិជនផ្ញើអ៊ីម៉ែលដើម្បីស្វែងរកការរាប់របស់ពួកគេមុនពេលវាសម្រេចចិត្តឱ្យព័ត៌មានតាមរយៈកម្មវិធីរបស់ខ្លួន។ សហស្ថាបនិករបស់ Twitter លោក Ev Williams បានឱ្យដឹង កាលពីឆ្នាំ 2010 ថាខ្លួនបានផ្តល់ឱ្យអ្នកប្រើនូវ “ពិន្ទុកេរ្តិ៍ឈ្មោះ” ជាសម្ងាត់ដើម្បីជួយឱ្យវារក្សាសមាជិក ឲ្យគាំទ្រ។ រដ្ឋចិនក៏កំពុងសាកល្បងប្រព័ន្ធមួយដែលប្រជាពលរដ្ឋត្រូវបានផ្តល់ពិន្ទុ “ឥណទានសង្គម” ដោយផ្អែកលើការបញ្ចូលគ្នានៃឥរិយាបទអនឡាញនិងក្រៅប្រព័ន្ធរបស់ពួកគេ។ សិទ្ធិថតចម្លង FACEBOOK ចំណងជើងរូបភាព ហ្វេសប៊ុកធ្លាប់ប្រើដើម្បីកត់សម្គាល់រឿងរ៉ាវ ដែលមានជម្លោះ ជាមួយរូបតំណាងពណ៌ក្រហមប៉ុន្តែបាន និយាយថាកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងនេះមិនបានសម្រេច ប៉ុន្តែ អ្នកជំនាញម្នាក់បាននិយាយថាការប្រើប្រាស់ប្រព័ន្ធហ្វ្រេកប៊ិចរបស់ហ្វេសប៊ុកដោយប្រព័ន្ធស្វ័យ ប្រវត្តិមិនច្បាស់លាស់។ លោកបណ្ឌិត Bernie Hogan មកពីវិទ្យាស្ថានInternet បាននិយាយថា “វាមិនមែនជារឿងភ្ញាក់ផ្អើលទេដែល Facebook ចង់វាយតម្លៃភាពជឿជាក់របស់អ្នកប្រើប្រាស់របស់ខ្លួន បើពិចារណាអំពីរបៀបដែលពួកគេធ្វើគួរឲ្យសង្ស័យនោះ” ។ ប៉ុន្តែសូមពិចារណាលើភាពស្រដៀងគ្នា នៃពិន្ទុឥណទានរបស់មនុស្សម្នាក់។ “អ្នកអាចពិនិត្យមើលពិន្ទុឥណទានរបស់អ្នកដោយឥតគិតថ្លៃ នៅក្នុងប្រទេសជាច្រើនផ្ទុយទៅវិញការ ទុកចិត្តរបស់ Facebook មិនត្រូវបានគ្រប់គ្រងទេ។ “ហ្វេសប៊ុកមិនមែនជាតួអង្គអព្យាក្រឹតទេហើយបើទោះបីជាមានសម្ភារៈផ្សព្វផ្សាយការទូតផ្ទុយពីអ្វីក៏ដោយវាមានចេតនាគ្រប់គ្រងប្រជាជនដើម្បីរកប្រាក់ចំណេញ” ។ ក្រុមអ្នកធ្វើយុទ្ធនាការសិទិ្ធមនុស្សក៏បានរិះគន់ផងដែរ។ លោក Ailidh Callander ដែលជាមេធាវី នៅ អង្គការឯកជនអន្តរជាតិបាននិយាយថា “នេះគឺជាឧទាហរណ៍មួយទៀតនៃហ្វេសប៊ុកដែលប្រើទិន្នន័យរបស់មនុស្សតាមវិធីដែលពួកគេមិនរំពឹងថាទិន្នន័យរបស់ពួកគេនឹងត្រូវបានប្រើប្រាស់ដែលធ្វើឱ្យប៉ះពាល់ដល់ការទុកចិត្តរបស់មនុស្សនៅក្នុងហ្វេសប៊ុក” ។ “ហ្វេសប៊ុកគ្រាន់តែត្រូវរៀនមេរៀនពិបាកមួយចំនួនហើយចាប់ផ្តើមមានតម្លាភាព និង គណនេយ្យភាពអំពីរបៀបដែលពួកគេប្រើប្រាស់ទិន្នន័យរបស់មនុស្សទៅក្នុងទម្រង់ និងធ្វើការសម្រេច ចិត្ត។ ”
វាមិនច្បាស់ទេប្រសិនបើប្រព័ន្ធដាក់ពិន្ទុត្រូវអនុវត្តចំពោះពលរដ្ឋសហភាពអឺរ៉ុប។ ប៉ុន្តែ ហ្វេសប៊ុកត្រូវគោរពតាមបទបញ្ញត្តិការពារទិន្នន័យទូទៅ (GDPR) ។ អ្នកនាំពាក្យរបស់ការិយាល័យស្នងការព័ត៌មានរបស់ចក្រភពអង់គ្លេសនិយាយថា “ក្រោមច្បាប់ការពារទិន្នន័យថ្មីអង្គការដែលផ្តល់សេវាកម្មដល់ប្រជាជននៅចក្រភពអង់គ្លេស និងសហភាពអឺរ៉ុបត្រូវតែមានតម្លាភាពជាមួយអតិថិជនអំពីរបៀបប្រើប្រាស់ព័ត៌មានផ្ទាល់ខ្លួន និងអ្វីដែលត្រូវរក្សាទុក “នឹងរួមបញ្ចូលវិធីដែលទិន្នន័យត្រូវដំណើរការនៅពីក្រោយឈុតឆាករបៀបដែលពួកគេត្រូវគេកត់ត្រាផងដែរ៕
ប្រភព៖